Haarroos is een heel vervelend voorkomende aandoening. Volgens wetenschappelijke studies heeft het geen effect op de gezondheid (webMD), maar volgens de Ayurveda is het een symptoom van een ongezonde levensstijl (Ayurveda Magazine).

Sommige studies zeggen dat het komt door een schimmel, Pityrosporum ovale, die alle mensen hebben op hun huid, maar die extra gestimuleerd wordt door verschillende factoren zoals voeding, natuur, het weer en ook huis ecologie. Andere onderzoekers beweren dat de candida gist de oorzaak is hiervan. Ayurveda zegt dat het komt doordat het lichaam probeert afvalstoffen te verwijderen en door een imbalans en de biochemische ecologie van het lichaam.

Ik heb een compilatie gemaakt van alle informatie die ik kon vinden over dit onderwerp om er een overzichtelijke gids van te maken voor mezelf en voor anderen. Dit document zal steeds blijven groeien en aangepast worden naarmate ik meer weet/leer over dit onderwerp.

Voedselsoorten die helpen tegen haarroos

Chickpeas/kikkererwten

Je kunt ze bakken, een salade van maken. Je kan ook een humus van maken door het fijn te maken en te mixen met heerlijke kruiden. Chickpeas zijn rijk aan twee belangrijke voedingsstoffen: vitamine B6 (pyridoxine) en zinc. Deze zijn heel belangrijk voor een gezonde hoofdhuid en haargroei. Maar ze helpen ook de hoofdhuid gezond te maken zodat het minder haarroos maakt. (schilfers).

Je kunt er zelfs een hoofdhuid masker van maken door rauwe chickpeas fijn te malen en de mixen met yogurt.

Gember

Gember helpt het lichaam om verschillende vetten aften breken. Dit is ook waarom veel vetverbrandingskuren gember als ingredient hebben. Ook is gember schimmel en bacterie werend. Door gezonde darmen te hebben en de vetten goed af te breken zal het lichaam makkelijker de juiste voedingsstoffen kunnen opnemen en distribueren door het lichaam. Dus ook de hoofdhuid en het haar.

Knoflook

Knoflook behoort tot de familie van Allium knollen zoals ook Uien en scallions. In knoflook zit Allicin, een enzym die vrij komt wanneer de knoflook verpletterd of gesneden wordt. Dit is schimmelwerend en is goed

Papaya

Papa werd door Columbus ‘fruit of angels’ genoemd. Het is een vrucht met ontzettend veel vitaminen en mineralen en kan gebruikt worden tegen vele aandoeningen. Papaya heeft een unieke enzym, papain, die de darmen helpt goed te functioneren en de darmflora in balans kan brengen. Het zorgt er ook voor dat moeilijk te verwijderen gif en afvalstoffen in de darmen makkelijker en op een natuurlijke wijze verwijderd kunnen worden. Hoe groener een papaya is, hoe hoger de concentratie papain is. Naarmate een papaya rijper wordt, verminderd de hoeveelheid papain. Een salade maken met een halfrijpe, papaya is een heerlijke optie.

Bananen

Bananen bevatten vitamine B6, A, C en E en mineralen zoals zinc, potasium en ijzer. Dit kan gegeten worden, maar ook gebruikt worden als haarmasker (door fijn te maken en te mixen met yogurt).

Kokosolie

Kokosolie heeft heel veel positieve werkingen op de huid haar en nagels. Ook geeft het het lichaam met de juiste vetten de mogelijkheid om inflammatie tegen te werken. Ook blijkt het ervoor te zorgen dat gif en afvalstoffen makkelijk erdoor verwijderd kunnen worden. (Bron: Ayurveda, the science of self healing, Vasant Lad, 1985)

 

Wat je niet meer (heel weinig) moet eten:

Suiker

Wij krijgen teveel suiker in ons lichaam. Een natuurlijke dosis krijgen wij al als wij goed groenten en fruit eten. Rietsuiker is goed als je hongersnood lijdt. Door teveel en te vaak rietsuiker en andere verwerkte suikers in te nemen maak je het lichaam ongevoelig voor de goede suikers die we krijgen via groenten en fruit. Dit zorgt voor inflammatie. Inflammatie is een poging van het lichaam om zichzelf te beschermen door schadelijke en afval stoffen te scheiden. Daardoor krijg je jeuk, zwelling, roodheid, schilfering en uitscheiding van bijv slijm. Als het lichaam normaal functioneert dan hoor je geen last van droogheid, roodheid, vettige uitscheiding en schilfering te hebben. Maar inflammatie veroorzaakt wel deze symptomen. De symptomen aanvechten met creme’s, olieen etc, zijn tijdelijke oplossingen, maar niet de oplossing op het probleem. (Bron: webMD)

Suiker zorgt er ook voor dat het lichaam vitamine B verliest. Ook verliest het lichaam de antioxidanten vitamine C en E door suiker. Suiker zit in veel voedsel. Lees de labels goed van voedsel en dranken.

Gefrituurde voedsel

Ook gefrituurde voedsel, en voedsel met verwerkte olieen (margarine etc) zorgen samen met suiker voor een hormoon imbalance in het lichaam. En dit zorgt dus ook voor inflammatie en heftige insuline schommelingen. (Dit heeft ook effect op de stemming). (Bron: webMD)

Gist

Gist houdende voedsel zoals brood, roti’s cake’s, bier en andere gistende dranken lijken ook een vermeerderend effect te hebben op de hoeveelheid schimmels in het lichaam. Schimmels in de huid en bij de nagels worden erdoor gevoed. Dit schijnt roos en schilvervorming te stimuleren. (Bron: webMD)

Supplementen

Omega 3 en 6 vetten schijnen een positief effect hebben op haarroos bestrijding. Dit komt omdat deze vetten de huid haar en nagels voeden met belangrijke bestanddelen om gezond te groeien en een sterker immuun systeem op te bouwen tegen gif en afval stoffen. Deze vetten helpen ook het lichaam tegen inflammatie en verzachten waar het lichaam inflammatie heeft opgebouwd. (Mayo Health Clinic)

Omega 3 en 6 komen voor in: Zalm, Tonijn (vissen) en andere vette vissen, pinda, vlaszaad, olijfolie, canola olie, avocado, walnoten, eiren. (Bron: nutriotionfacts.org)

Biotin (B6) en Zinc

De hoofdhuid heeft klieren (sebaceous glands) die de olie produceren die de hoofdhuid en haar beschermen (sebum). Maar als deze olie niet gemaakt wordt met de juiste bestanddelen door het eten van verkeerde vetten en niet genoeg voedingsstoffen, dan krijg je een overproductie van vet die de Pityrosporum ovale schimmel stimuleren om de huid te irriteren.

Biotin is een B vitamine soort en Zinc is een essentieel mineraal. Een tekort aan deze vitamine en mineraal zorgt ervoor dat de huid haar en nagels zwakker worden tegen het verweren van bacteriën, schimmels, en zon, wind en water. (Bron: Mayo Health Clinic)

Het is goed om Biotin en Zinc in goede hoeveelheden te hebben in het lichaam. Door een plattelands voedsingschema te volgen is het niet moeilijk. Maar een stads voedingsschema heeft heel weinig Biotin en Zinc. Daarom dat een gemiddelde persoon niet genoeg binnenkrijgt. (Bron: Mayo Health Clinic)

Voedsel met Biotin kan zijn: eiren, yogurt, tomaten en wortelen.

Voedsel met Zinc: oesters, krabben, pompoenzaden, oats (quaker oats).

Voedsel met zowel Biotin als Zinc: Pinda, pure chocolade (cacao), kikkererwten (chickpeas), bananen.

(Bron: nutriotionfacts.org)

De reden waarom zinc en biotin samen gegeten moeten worden in het lichaam is omdat zinc door de darmen alleen goed geabsorbeerd wordt wanneer er genoeg biotin in de darmen zit.